A rastafarik vallásában kevés hittétel és szertartás létezik. Legfőképp a Biblia különböző kiragadott szakaszait a rastafarizmus szellemében értelmezik. A vallás eredetét illetően két ember játszot fontos szerepet: Marcus Garvey és Haile Selassie, az elterjesztésében Bob Marley, a világhírű reggae-énekes, valamint a legfontosabb csoportosulás vezetője, Leonard P. Howell. A vallás legfőbb eszméje a társadalmi elnyomás és az egyenlőtlenségek elleni küzdelem. E fő motívuma tette lehetővé, hogy mára elterjedhetett az egész világon.
Marcus Garvey 1887-ben született Jamaikában, de életének produktív részét az USA-ban töltötte, majd Angliában. Nem volt rasta-hívő, de ő lett a rasták egyik fő „prófétája”. 1916-ban létrehozta a Universal Negro Improvement Association-t (UNIA, Egyetemes Negro Fejlesztési Társaság), kiadta a Negro World újságot. Ebben az újságban hangoztatta azon nézetét, hogy a feketéknek büszkéknek kell lenniük fajukra, s hogy minél előbb vissza kell térniük Afrikába. Ennek érdekében felállította a Black Star Line hajózási társaságot amellyel az volt a célja, hogy az afrikai államokba visszavezesse az afrikai származású tömegeket. Megalapította a Negro Factories Corporationt, amely segítséget kívánt nyújtani az USA-ban élő négerek munkaszerzésében. A mozgalom csúcspontján a szervezetnek mintegy 3-4 millió tagja volt.
Az 1920-as években Garvey tekintélyes szónok volt, aki gyakran beszélt az embereknek megváltásról, felszabadításról, egy afrikai király eljöveteléről. Garvey befolyása oly mértékben megnőtt, hogy még a Ku-Klux-Klan is kénytelen volt vele tárgyalóasztalhoz ülni, hogy a feketék visszatelepítésének esetleges anyagi támogatásáról tárgyaljon a prédikátorral. Ennek a tárgyalásnak lett eredménye az az érdekes végkifejlet, miszerint a Ku Klux Klán a UNIA egyik legnagyobb támogatója, és a “Feketék vissza Afrikába”-program teljes egyetértésükben történik.
1922-ben bebörtönözték, majd kiszabadulása után Jamaikába toloncolták. Nem kezdte újra a mozgalom kiterjesztését, hanem Angliába emigrált, s haláláig ott is élt. (Később Garvey földi maradványait Jamaicába szállították, szobrot állítottak neki, és ma is a legnagyobb nemzeti hősök között tartják számon.) A mozgalom azonban tovább virágzott, ami elsősorban Garvey egy nagy nyilvánosságot kapott „próféciájának” volt köszönhető. Eszerint Afrikában hamarosan egy fekete királyt fognak megkoronázni, aki minden egykori rabszolgának elhozza a megváltást és a szabadságot. Marcus Garvey Jamaikában nemzeti hős lett; Barrett könyvében úgy fogalmaz, hogy a rastafari panteonban Marcus Garvey a második helyet foglalja el Saile Helassie után. Garvey meglehetősen radikális nézeteket vallott, és ő tette le számos alapkövét a rasta vallásnak. A legfontosabbak a visszatérés Afrikába, s az afrikai örökség tisztelete. Az útjára induló rastafarizmus valójában már egy újfajta mozgalmat jelentett, amelyben a politikai helyett a vallási elemek kerültek előtérbe.
1930. november 2-án beteljesülni látszott Garvey jövendölése: Etiópiában császárrá koronázták Ras Tafari Makonnent, akit különféle magasztos címekkel illettek: „Királyok Királya, Uraknak Ura, Júda Oroszlánja”. 1892-ben született Tafari Makonnen néven Etiópiában az amhara törzsből. Az amharák Etiópia központi területén élő népek választott népnek, Mózes és Salamon leszármazottainak tartották magukat. Ő is azon császári dinasztiához tartozott, akik magukat egy legenda szerint I. Menelik császártól származtatták, aki Salamon király és Sába királynőjének lett volna a gyermeke.
Tafari Makonnen II. Menelik császár unokaöccse volt. A császár 1913-ban bekövetkezett halála után Etiópia belső viszonyai zavarosakká váltak. A trón várományosa Tafari volt. Ebben az időszakban élénk külpolitikai tevékenységet folytatott; 1923-ban elérte, hogy Etiópiát felvegyék a Népszövetségbe. Zaiditu királynő a „Ras” hercegi címet adományozta neki, s így lett a neve Ras Tafari, melyet az újonnan születő vallásos mozgalom elnevezésére használtak tagjai.
Haile Selassie zsarnoki módon kormányozta országát, azonban ebben az időszakban Etiópia nagymértékű modernizáción esett át. Számos iskolát, kórházat, bankot létesített és megszűntette a rabszolgaságot. Ezenkívül Etiópia volt az egyetlen független afrikai állam ebben az időszakban, s így országa mintaként szolgált a többi afrikai nép számára. Az 1935-ben történt olasz gyarmatosító politika elleni küzdelmei is nagymértékben hozzájárultak személyének felértékelődéséhez; személyesen a harctérről irányította csapatait. Mussolini csapatai végül elfoglalták Etiópiát. A Császár hiába kért segítséget a Népszövetségétől, vezető hatalmai közül egyiknek sem állt érdekében, hogy fellépjen Olaszország ellen. Családjával menekülésre kényszerült, de 1941-ben a szövetséges hatalmak visszahelyezték trónjára, és egészen haláláig, 1974-ig uralkodott. Halálának körülményeit homály fedi; sokan gondolják azt, hogy gyilkosság áldozata lett. Mindenesetre testét exhumálták, és 2000. november 5-én újra eltemették az Addis Abebaban lévő Szentháromság Templomban.
A rastafárik hisznek Haile Selassie-ben, Messiásuknak tartják, habár ő az Etióp Ortodox Egyház tagjai és Jézus követője volt, és nem tudni szimpatizált-e a rastafarizmussal. A rasták úgy gondolják, hogy Selassie nem halt meg, hanem egy „magasabb szintre” került. A raszták Jah (Isten raszta elnevezése) földi megtestesülésének és a szentháromság tagjának tekintik.
Az 1930-as években Jamaikában jelen lévő súlyos fásultság, a rasszizmus és az osztálykülönbségek tökéletes táptalajnak bizonyultak a vidéki és nagyon szegény jamaikaiaknak, hogy egy új vallást tegyenek magukévá. Nagy befolyással volt az ott élő emberek kultúrájára és társadalmára. A vallás a kereszténység és a feketék messianisztikus judaizmusának keveréke.
Jamaikát Kolombusz fedezte fel 1494-ben. Az első telepesek 1509-ben spanyolok voltak, majd 1655-től Anglia fennhatósága alá tartozott. Ebben az időben rengeteg afrikai rabszolgát szállítottak ide, hogy a cukornádültetvényeken dolgozzanak, ugyanis Jamaika vezető cukortermelő ország volt. Az 1838-ban történt rabszolga-felszabadítás után a rabszolgaság megszűnése gazdasági hanyatlást eredményezett. A zavargások mindennaposak voltak, a nyomor egyre nagyobb lett, s a brit kormány faji politikája is elviselhetetlenné vált. Ezen kívül a szigetet förldrajzi elhelyezkedése miatt hurrikánok és földrengés is sokszor sújtotta.
Jamaika fővárosában, a Kingstonban lévő gettók kiábrándultsága és nyomorúsága erőt adtak a fekete mozgalmaknak, mint amilyen Garvey „Back to Africa”-mozgalma is volt. Haile Selassie megkoronázásával - úgy gondolták - teljesült a jóslat, amelyet a Biblia különböző kinyilatkoztatásai is bizonyítottak: ő lett a megmentő, aki visszavezeti a fekete embereket az Ígéret Földjére, Etiópiába. A rastafarik saját kivonulásukat az izraeli törzsek Egyiptomból való kivonulásával hasonlítják össze, s ezért Babilon a szinonimája a zsarnokságnak, az elnyomásnak. Vallásuk alapvető hitelvei a következők:
1) Az Isten (akit Jah-nak neveznek) egy lélek, mely lélek manifesztációja Haile Selassie.
2) Jézus közvetlen leszármazottja Dávid Királynak és bőrének színe fekete.
3) Az etiópiai császári dinasztia egyenes ági leszármazottja Dávid Királynak.
4) A rasták alkotják Izrael elveszett törzsét, akik szétszóródtak Babilonban, Haile Selassie megjelenéséig.
5) Az Isten visszavezeti őket Zionba. (Zion Etiópia megfelelője.)
6) Etiópia az Ígéret Földje és a Mennyország a Földön.
7) A fehér emberek elvitték őket az Ígéret Földjéről és rabszolgasorba taszították őket Babilonban. Fekete felsőbbrendűség.
A „rasta teológiának” van néhány fontosabb könyve:
A legjelentősebb a Holy Piby, a „feketék Bibliája”, amely a rastafari vallás igazi alapja. Robert Rogers állította össze az 1910-es években. Hatalmas mennyiségben másolták le az USA-ban. Ez később eljutott Dél-Afrikába. Jamaikába Charles F. Goodridge, Barbados minisztere és Grace Jenkins Garrison juttatták el 1925-ben. Ez egy titkos biblia, melyet - állaítólag - amhara nyelvről fordítottak le. A Holy Piby hangsúlyozza Babilon elpusztítását és a visszatérést Afrikába. A King James Bible-t 1611-ben adták ki. A „Fekete Felsőbbrendűség Fekete Pergamenjei”-t Fitz Balintin Pettersburgh adta ki először 1926-ban. Elsősorban a fekete felsőbbrendűséget és a szabad akarat gyakorlását helyezi előtérbe. A Kebra Nagast az etióp nemzeti eposz, melyet a rasták egy próféciának tartanak.
A rasták mindig és mindenben próbáltak arra törekedni, hogy elkülönüljenek az európaitól (azaz mindentől, ami "fehér"). Ez külső megjelenési formájukban, szokásaikban, zenéjükben is megnyilvánul.
Az etióp zászló színei: a piros, a zöld és a sárga a rastafarik meghatározó és jellemző színeivé váltak. Az eredeti színek, amelyeket valóban magukénak mondanak: a piros, a fekete és a zöld.
A piros reprezentálja a feketék vérét, akik meghaltak a fehér elnyomókkal való harcok során. A fekete az afrikaiak fekete bőrszínét jelképezi, a zöld pedig Jamaika dús növényzetét és Jah földjét, Etoiópiát.
Aki még jobban el szeretne merülni a témában magyar nyelven, nyugodtan nézze meg Szélinger Balázs "rasztakutató" honlapját!
Mindezt Endi csirke írta!
Mindezt Endi csirke írta!
( Bob dala a juttyúbról, Rastafari is a juttyúbról, Marcus Garvley innen, Haile Selassie innen, etióp zászló innen.)
0 megjegyzés :
Megjegyzés küldése